Sąd Okręgowy w Poznaniu (sygn. IV Ka 418/24) ponownie zbadał okoliczności tragicznego wypadku z lutego 2023 r., w którym rowerzystka wjechała na oznakowany przejazd i została potrącona przez samochód jadący drugim pasem. Analizując art. 27 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, sąd potwierdził, że obowiązek ustąpienia pierwszeństwa spoczywa na kierowcy wyłącznie wobec rowerzysty znajdującego się już na przejeździe, a nie tego, który dopiero się do niego zbliża. Sędzia Sławomir Jęksa przyrównał gwałtowne wjechanie roweru tuż przed pojazd do wtargnięcia pieszego na jezdnię, co z zasady nie korzysta z ochrony pierwszeństwa.

Orzeczenie przesądza, że popularne przekonanie o uprzywilejowaniu rowerzysty w momencie dojazdu do przejazdu nie ma podstaw prawnych. Kierujący pojazdami nadal muszą zachować szczególną ostrożność i zapewnić bezpieczne minięcie roweru, jednak to rowerzysta musi upewnić się, że jego manewr nie stworzy zagrożenia. Wyrok może znacząco wpłynąć na przyszłe rozstrzygnięcia sądów, działania policji oraz codzienne nawyki uczestników ruchu: kierowcy nie powinni zakładać, że rowerzysta nagle pojawi się na ich torze jazdy, a rowerzyści powinni traktować wjazd na przejazd jak włączanie się do ruchu.

Dla kierowców oznacza to konieczność zachowania czujności zwłaszcza na wielopasowych jezdniach, gdzie widoczność na drugiej połowie drogi bywa ograniczona. Dla rowerzystów – potrzebę dodatkowej oceny prędkości i odległości nadjeżdżających pojazdów. Wyrok, choć nie zmienia treści przepisów, precyzuje ich praktyczne znaczenie i zachęca do rozsądku po obu stronach kierownicy.

Artykuł opracowany na podstawie informacji z postu Facebook: Post LDZ Zmotoryzowani Łodzianie

1. Przedwczesne zużycie podzespołów

Sprzęgło powinno służyć ponad 100 tys. km, lecz ciągła jazda z lekkim naciśnięciem pedału może skrócić jego żywotność do 30–40 tys. km. Ślizgająca się tarcza przegrzewa się i zużywa znacznie szybciej.

2. Kiedy półsprzęgło jest dopuszczalne

  • manewrowanie na parkingu,
  • ruszanie pod górę,
  • jazda w bardzo wolnym korku, gdy pierwszy bieg jest zbyt szybki.

Po wykonaniu manewru należy całkowicie puścić pedał i odłożyć lewą stopę na podnóżek.

3. Niebezpieczne przyzwyczajenia

  • stanie na światłach z wciśniętym sprzęgłem,
  • podtrzymywanie auta na wzniesieniu samym sprzęgłem,
  • gwałtowne „strzały” ze sprzęgła przy wysokich obrotach.

Takie zachowania niszczą okładziny, łożysko oporowe, a nawet dwumasowe koło zamachowe.

4. Objawy zużycia

  • silnik wchodzi na obroty bez przyspieszenia pojazdu,
  • przesunięcie punktu „łapania” sprzęgła,
  • szarpanie przy ruszaniu,
  • trudności z wbiciem biegów,
  • metaliczny szum lub drgania przy gaszeniu silnika.

5. Koszty zaniedbań

Wymiana sprzęgła: robocizna 800–2000 zł + komplet części do 3000 zł. Uszkodzenie dwumasy czy skrzyni biegów podnosi rachunek znacząco. Pamiętaj, że zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym pojazd musi być sprawny i nie może zagrażać bezpieczeństwu.

6. Dobra praktyka w pigułce

  1. Lewa stopa spoczywa na podnóżku, nie na pedale.
  2. Pedał wciskamy do końca tylko na czas zmiany biegów lub krótkiego manewru.
  3. Na światłach – bieg jałowy, na wzniesieniu – hamulec.
  4. Unikamy gwałtownego puszczania sprzęgła przy wysokich obrotach.

Stosując powyższe zasady, wydłużysz życie sprzęgła, ochronisz portfel i zadbasz o bezpieczeństwo na drodze.

Artykuł opracowany na podstawie informacji z serwisu Auto-swiat.pl

Ponieważ obecnie ponad połowa osób na egzaminie praktycznym na prawo jazdy, uzyskuje wynik negatywny, pojawił się pomysł Ministerstwa Infrastruktury wprowadzenia zmian w przygotowywaniu młodych kierowców do samodzielnej jazdy samochodem.

Zmiany te, umożliwiłyby kandydatowi na kierowcę, prowadzenie samochodu (po realizacji 30 godzin szkolenia praktycznego wraz z instruktorem nauki jazdy) tylko pod kontrolą rodzica lub opiekuna prawnego.

Pojazd w którym poruszałby się kandydat na kierowcę musiałby posiadać dodatkowe lusterka i mógłby poruszać się po wszystkich drogach oprócz autostrad i dróg ekspresowych. Takie ćwiczenie umiejętności mogłoby trwać rok lub więcej zanim kandydat na kierowcę przystąpiłby do egzaminu państwowego.

Pozostaje tylko czekać i obserwować czy pomysł zostanie wdrożony w życie.

Opracowano na podstawie artykułu

Znak drogowy 70Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) Marcin Wiącek po raz kolejny zwrócił się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) z wnioskiem o zmianę przepisów dotyczących karania kierowców za przekroczenie prędkości o 1-10 km/h. Aktualne regulacje, wprowadzone rozporządzeniem z 15 września 2022 roku, przewidują sankcje już za minimalne przekroczenia prędkości, co wzbudza kontrowersje zarówno wśród kierowców, jak i ekspertów.

 

Kluczowe argumenty RPO:

Błąd pomiarowy urządzeń

  • Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 2014 roku, urządzenia pomiarowe wykorzystywane do kontroli prędkości mogą mieć błąd pomiarowy wynoszący ±3 km/h w warunkach rzeczywistych (poza laboratorium). Oznacza to, że rzeczywista prędkość pojazdu może być inna niż wskazuje urządzenie, co wpływa na dokładność pomiaru i potencjalną odpowiedzialność kierowcy.

Margines tolerancji

  • W wielu krajach, takich jak Francja, wprowadzono margines tolerancji, który uwzględnia możliwy błąd urządzeń pomiarowych, co pozwala uniknąć niesprawiedliwych kar za minimalne przekroczenia prędkości. W Polsce takie podejście nie jest stosowane, co budzi wątpliwości co do sprawiedliwości systemu karania.

Sytuacje graniczne

  • Przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym skutkuje czasowym zatrzymaniem prawa jazdy. Jednakże przy uwzględnieniu błędu pomiaru ±3 km/h, wskazanie urządzenia na poziomie np. 51 km/h ponad limit może oznaczać rzeczywistą prędkość o 48 km/h, co istotnie zmienia sytuację prawną kierowcy.

Zasada in dubio pro reo

  • Prawo powinno rozstrzygać wątpliwości na korzyść obwinionego. Obecne przepisy nie uwzględniają tej zasady na etapie wystawiania mandatów, co może prowadzić do niesprawiedliwych decyzji.

Ekonomika postępowania sądowego

  • Odmowa przyjęcia mandatu może prowadzić do kosztownych i czasochłonnych postępowań sądowych, które często okazują się mniej korzystne dla kierowcy niż przyjęcie mandatu, nawet w sytuacji niewielkiego przekroczenia prędkości.

 

Wnioski RPO:

  • Uwzględnienie marginesu błędu pomiarowego przy wystawianiu mandatów, co mogłoby zmniejszyć liczbę sporów sądowych i poprawić ochronę praw kierowców.
  • Zmiana taryfikatora tak, aby kary obowiązywały dopiero od przekroczenia prędkości o co najmniej 4 km/h, a nie od 1 km/h.
  • Wprowadzenie zmian legislacyjnych umożliwiających rozstrzyganie wątpliwości na korzyść kierowcy już na etapie wystawiania mandatu.

 

Stanowisko MSWiA:

MSWiA w swojej odpowiedzi stwierdziło, że nie widzi obecnie potrzeby zmian w tym zakresie, argumentując to poprawą bezpieczeństwa na drogach po wprowadzeniu surowszych przepisów w 2022 roku. RPO jednak nie rezygnuje z dalszych starań o zmianę przepisów, powołując się na liczne skargi obywateli oraz zasadę proporcjonalności kar.

Artykuł opracowany na podstawie informacji z serwisu Prawodrogowe.pl

 

Od 10 kwietnia 2021 roku do taryfikatora dopisano mandat za podróż w niebezpiecznych warunkach. W art. 117 Kodeksu wykroczeń (niespełnianie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku), dodano drugi paragraf. Możemy w nim przeczytać (art. 117 §2):

Tej samej karze podlega przewoźnik obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków higieny, który nie utrzymuje środka transportu we właściwym stanie sanitarnym.

Tej samej karze - tu musimy wrócić do paragrafu 1, który brzmi:

Kto, mając obowiązek utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości, nie wykonuje swoich obowiązków lub nie stosuje się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy w celu zabezpieczenia należytego stanu sanitarnego i zwalczania chorób zakaźnych, podlega karze grzywny do 1500 złotych albo karze nagany.

W myśl nowych przepisów, za brud w samochodzie lub busie, policjant może ukarać kierowcę mandatem od 100 do 250 zł. Jeżeli nie przyjmiemy mandatu to policjant ma prawo skierować wniosek o ukaranie do sanepidu, wtedy kara może wynosić od 5 tys. zł do 30 tys. zł.

Wyjątkiem od tego wykroczenia jest kierowanie pojazdem osobowym, w którym nie są świadczone usługi przewozowe.

Strona 1 z 17

SIEDZIBA OSK CODEX

adres:
Al. Jana Pawła II - os. II Pułku Lotniczego 47a Kraków

dojazd:
tramwajami: 4, 5, 10, 15, 79
autobusami: 129, 142, 178, 202, 212, 222, 232

 

GODZINY OTWARCIA

poniedziałek - piątek:
od 10.00 do 18.00

sobota:
od 9.00 do 13.00

 

NUMER KONTA OSK

ING BANK Śląski:

10 1050 1445 1000 0092 2751 5096

W przypadku chęci otrzymania faktury, w danych do przelewu proszę wpisać nr NIP

 

Poniżej konto tylko do wpłat za kurs kat AM, A1, A2, A 

ING BANK Śląski:

93 1050 1445 1000 0097 3147 2834

 

W przypadku chęci otrzymania faktury, w danych do przelewu proszę wpisać nr NIP

 

KLAUZULA INFORMACYJNA, POLITYKA PRYWATNOŚCI